Пътническите вагони в БДЖ (а и в много европейски страни) имат буквени означения под номера си, показващи вида и класата на вагона, отоплението, дължината, броя оси, вида на челните преходи и други характеристики. Означението се състои от главни букви, показващи вида и класата на вагона, а зад тях и малки букви, показващи другите особености. Примери за такива означения са: ARkimbz, WLABmz, Bce, ABm... Ето как се тълкува всяка от буквите:
Главни букви и фиксирани думи:
A -------- Първокласен вагон
B -------- Второкласен вагон
C -------- Третокласен вагон (премахнати след 1956)
D -------- Вагон-фургон
L -------- Спален вагон (винаги в комбинация WL)
P -------- Пощенски вагон (старо означение)
Post ----- Пощенски вагон
R -------- Вагон за хранене (винаги в комбинации WR - ресторант, AR - бистро, или BR - бюфет)
S -------- Вагон със специално предназначение (вагоните от „Корона експрес“)
Salon --- Салон-вагон с изискано обзавеждане и специално предназначение (вагоните от „Витоша експрес“)
W ------- Вагон от по-висок клас - ресторант или спален (винаги в комбинации WL или WR)
Малки букви:
a -------- Триосен вагон (Липсата на „а“ означава, че вагонът е четириосен)
aa ------- Двуосен вагон
b -------- Вагон с възможност за превоз на инвалиди
c -------- Кушет-вагон
d -------- Вагон с възможност за превоз на велосипеди
e -------- Вагон с електрическо отопление, захранвано от генератора на самия вагон
ее ------- Вагон с токоснемател
g -------- Вагон, по-къс от 24,5 м, с гумени уплътнения на челните преходи
h -------- Вагон с възможност за захранване от генератора и от контактната мрежа (вместо h може да се изпише и като немската Eszett)
i --------- Вагон, част от InterRegio влак, или вагон с открити челни преходи (мостчета)
k -------- Вагон-бистро с кухненско отделение
l -------- Вагон с радиовъзел (Всички фургони - Dlm)
m ------- Вагон с дължина над 24,5м. и гумени уплътнения на челните преходи
o -------- Вагон с дизелов генератор (вагон-отоплители - Dom)
p -------- Вагон от безкупеен тип с кондиционер
s -------- Вагон с багажно отделение
w ------- Вагон-фургон
u -------- Вагон за пуш-пул влак с 34-полюсна инсталация (вагони от серии 33 и 45) или вагон с челни преходи от тип „хармоника“ - мехове
uu ------ Вагон за пуш-пул влак с 36-полюсна инсталация (вагони от серии 33 и 45)
y ------- Крайградски вагон с 2 средни платформи за врати (вагони от серии 33, 43 и 45)
z -------- Вагон с електрическо отопление, захранвано от контактната мрежа
Старите означения се формират като се поставят главните букви за вида и класата на вагона, цифра за броя на осите, а след това и малките букви, означаващи вида на челния преход. Например: A4u - първокласен, четириосен вагон с мехове; ВС3i - Смесен вагон с втора и трета класа, триосен, с мостчета; С2i - третокласен, двуосен вагон с мостчета, Р4u - пощенски, четириосен вагон с мехове. Често обаче малките букви били изпускани и означенията се изписвали така: А4, ВС3, С2, Р4. Изключение от правилото били само фургоните, които имали означение Pw и между P и w не се поставяла цифра, за да се различават от пощенските вагони. Така например багажен фургон с открити челни преходи бил с означение Pwi, или накратко: Pw.