Първите вагони по нашите земи били номерирани по реда на внасяне. Те били групирани в серии единствено според класата. Това решение обаче се оказало крайно непрактично и затова през 1940 г. в БДЖ се възприел нов метод за номерация. Той бил според вида седалки и брой оси, но номерата вече се групирали по серии. Те се състояли от 5 цифри, като първата от тях показвала вида на седалките – меки (1) или твърди (2). Втората цифра показвала броя оси (2, 3 или 4). Номерата били разпределени по следния начин:
През 1956 г. БДЖ премахва третата класа. Така всички места с меки седалки стават първа класа, а всички места с твърди седалки – втора класа. Преобразуванията били следните:
...АВ -> А
.....В -> A
...BC -> AB
.ABC -> AB
.....C -> B
До 1969 година обаче настанала пълна каша с различни вагони от едни и същи серии. Те били от много и различни доставки, едни били с купета, но без коридори. Имало и такива с купета и коридори. Трети били отчасти безкупейни. Имало и вагони с открити платформи, както и такива със закрити платформи. Движили се и вагони с плосък таван, със заоблен таван и с оберлихтове. Изобщо, вагонният парк бил толкова разнообразен, че се наложила преномерация на вагоните, като наред с това до 1972 били изведени от експлоатация всички пътнически двуосни и триосни вагони. За номерация и означения се приел стандартът на UIC, които се използва и до днес. Освен за пътнически вагони, този тип номерация се използва и за товарни вагони, тракционен подвижен състав и други видове ЖП техника. Той се състои от 12 цифри по групи, както следва: АВ-CD EF-GH XYZ-K. Под номера се изписва означението на вагона, за което можете да прочетете тук.
При пътническите вагони, цифрите се тълкуват по следния начин:
AB - Статут на движение на вагона
CD - Код на страната, в която вагонът домува
E - Класа и вид на вагона
F - Брой купета/сепарета и други подробности относно интериора
GH - Отопление на вагона
XYZ - Пореден номер в серията
К - Контролна цифра
Първата двойка от номера (АВ) се определя по дадения списък:
Без международен сертификат по RIC:
00 – Бракуван пътнически вагон
50 - Пътнически вагон за вътрешно съобщение
55 - Частен пътнически вагон за вътрешно съобщение
60 - Служебен пътнически вагон
65 - Автомобилен вагон
70 - Климатизиран и/или херметизиран пътнически вагон за вътрешно съобщение
75 - Частен климатизиран и/или херметизиран пътнически вагон за вътрешно съобщение
С международен сертификат по RIC:
51 - Неклиматизиран пътнически вагон с фиксирано междурелсие
52 - Неклиматизиран пътнически вагон за междурелсия 1435мм/1520мм
54 - Неклиматизиран пътнически вагон за междурелсия 1435мм/1668мм
56 – Неклиматизиран частен пътнически вагон с фиксирано междурелсие
57 – Вагон от ОСЖД
61 - Климатизиран пътнически вагон с фиксирано междурелсие
62 - Климатизиран пътнически вагон за междурелсия 1435мм/1520мм
63 - Автомобилен вагон на базата на пътнически
64 - Климатизиран пътнически вагон за междурелсия 1435мм/1668мм
66 – Климатизиран частен пътнически вагон за междурелсия 1435мм/1668мм
71 - Спален вагон
73 - Климатизиран и херметизиран пътнически вагон с фиксирано междурелсие
Втората двойка от номера (CD) се определя според следния списък:
Третата двойка се състои от две цифри:
Пета цифра (Е):
0 - Пощенски и частни вагони, спални вагони на CIWL
1 – Седащ вагон, първа класа
2 – Седящ вагон, втора класа
3 – Седящ вагон, първа и втора класа
4 – Кушет, първа или първа и втора класа
5 – Кушет, втора класа
6 – Спални и специални вагони
7 – Спални и специални вагони
8 – Ресторанти и специални вагони
9 – Фургони и специални вагони
Шеста цифра (F):
0 – Вагон с 10 купета/сепарета
1 – Вагон с 11 купета/сепарета
2 – Вагон с 12 купета/сепарета
3 – Триосен вагон
4 – Двуосен вагон или бюфет-вагон
5 – Двуетажен вагон или бюфет-вагон/бистро (Изключение правят вагоните от серия 63, защото те не фигурират в таблицата за отоплението)
6 – Двуетажен вагон
7 – Вагон със 7 купета/сепарета или бюфет-вагон/бистро
8 – Вагон с 8 купета/сепарета, вагон-ресторант или специален вагон
9 – Вагон с 9 купета/сепарета или специален вагон
Четвъртата двойка (GH) означава вида на отоплението му и се определя по таблицата:
Следващата група цифри (XYZ) е поредният номер на вагона в серията. След него се поставя контролната цифра К, която се изчислява по специална формула, в зависимост от цифрите преди нея. Програма за изчисляване на контролната цифра е посочена в следващия коментар.