-Замяна на игнитронните токоизправители със силициеви;
-Модернизация на локомотивния трансформатор;
-Премахване на електрическата реостатна спирачка като неефективна за тази конструкция;
-Усилване на рамите на талигите;
-Модификации по тяговите двигатели;
-Изменения в схемите за управление;
След модернизацията на локомотивите, същите веднага показват добри резултати в експлоатация, до минимум са сведени престоите в случаен ремонт. След модернизацията, локомотивите серия Е 41 обслужват тежки товарни влакове по 3-та линия между София - Карлово и след електрификацията до Карнобат и Синдел. Макар и модернизирани, локомотивите серия Е 41 продължават да имат проблеми с охлаждането на силовата апаратура, което довежда до тежки аварии, както и до няколко големи пожара. Въпреки това те работят стабилно в сравнение с периода преди модернизацията им. След доставката на по - новите локомотиви серия 42, а по - късно и серия 43, локомотивите серия 41(след смяната на серийното означение през 1966 г.) преминават изключително в товарното движение по 3 - та жп. линия и обслужват тежките вертушни влакове между Кремиковци и Бургас.
Интересен момент от експлоатационния живот на тези локомотиви е започнатата кампания по модернизация и възстановяване на катастрофирали или опожарени локомотиви от серията в Електролокомотивно депо - Подуяне. В периода 1982 - 1985 г. там са изградени следните локомотиви:
41 - 100 - На базата на опожарена машина от серията. По случай 100г. от рождението на Георги Димитров;
41 - 60 - Отново юбилеен локомотив, изграден на базата на рама от локомотив серия 41 и възли от локомотиви серия 43 и 43Р(сега серии 44/45). Този локомотив има принципно нов външен вид, а оборудването изцяло отговаря на това на серия 43. Единствените възли, използвани за възстановяването му от серия 41 са реверсорите и главната локомотивна рама.
-В същия период са изградени още няколко локомотива на базата на рами от серия 41, като всеки локомотив е уникален сам за себе си. На някои машини е монтиран експериментално бутонен контролер, като тези локомотиви не са имали шунтове. Такава машина е 41 - 36(по - късно 41 - 136), която е използвана до поредното и опожаряване като помощна по Брусарския жп. възел. От модернизираните машини в Брусарци е работила и 41 - 127 до бракуването и, след което е преустроена в Ел. депо - Подуяне като вагон - отоплител за ел. отопление на пътническите композиции на Централна гара - София. В този период продължават да работят локомотивите от базовата серия 41, модернизирани в завода - производител(зав. означение 41Ем), като последните работещи машини в депо Подуяне са 41 - 06 и 41 - 09. Машината 41 - 06 бива опожарена по невнимание от локомотивна бригада поради нерегламентиран превоз на леснозапалими течности(бензин), а машината 41 - 09 бива бракувана като в протокола е опомената причина "Изтекъл ресурс". Решено е машината 41 - 09 да блъде запазена за музейната колекция на БДЖ, но същата остава на произвола на съдбата в депо Подуяне, бива ограбена, а кошът, за който не се полагат никакви грижи за запазването му силно корозира. От модернизираните в депо Подуяне локомотиви остава да работи машината 41 - 60, като според ПЛС 405/87 тя получава номер 41 103.3. Машината е отделена за музейна, но през 1998 г бива изкарана да работи развозна Илиянци - Обединана, като на една от тези повески бива опожарена и бракувана. Стои на съхранение в депо Подуяне до 1999г., когато бива разкомплектована и нарязана. По този начин се унищожава един много интересен екземпляр от серията, за което от Дирекцията на БДЖ тогава нехаят. В същото време машината 41 - 09 продължава да гние на открито в депо Подуяне, като с всеки изминал ден се намалява шансът, тя да може да бъде възстановена за музеен експонат, макар и стационарен.
Към днешна дата шансовете за възстановяване на локомотив от серия 41 са малки. Един от вариантите е да се вземе и възстанови машината 41 127, която е вагон - отоплител на Централна гара или да се направи опит за възстановяване на 41 - 09, макар и с вътрешно оборудване от други серии локомотиви. Дали това ще стане и дали ще суъмеем да съхраним музейното богатство на железницата, времето ще покаже.
От Локфорум снимките и инфото.
![Намигане ;)](./images/smilies/wink.gif)