История на електрическите локомотиви серия 41

Дискусии за всички български електрически локомотиви.

Модератор: DANI

История на електрическите локомотиви серия 41

Мнениеот ItheBeast » 13 Яну 2011, 14:04

Отварям тази тема за да разберете историята на 41-ци + снимки. ова са първите наши електрически локомотиви. Доставени са през 1962 г. от заводите "ШКОДА - Пилзен" за първата електрифицирана жп. линия у нас от София до Пловдив. Първоначално локомотивите серия Е41(по тогавашната система за номериране на ТПС) са били съобъжени с игнитронни токоизправители за тяговите двигатели и електрическа реостатна спирачка с мощност 1800 kW. Последната се е управлявала от пулта посредством регулатор на принципа на решетъчното управление на игнитроните. Локомотивите са четириосни с часова мощност 3000 kW и максимална скорост 110 км/ч. Тяговите двигатели тип AL 4446 IP са шестполюсни със серийно възбуждане и принудително охлаждане. Първоначално мазането на лагерите на ТД е ставало посредством масло, наливано в канали на лагерните щитове. След зачестилите инциденти на изтичане на маслото и блокиране на валове на ТД, същите са модифицирани и масленото мазане е заменено с гресиране посредством гресьорки, монтирани на самите лагерни капаци. Локомотивите серия Е41 са давали редица дефекти по електрическата и механична част и това налага тяхната модернизация от завода - производител в периода 1963-1964 г. Модернизацията е извършена главно в няколко насоки, а именно:
-Замяна на игнитронните токоизправители със силициеви;
-Модернизация на локомотивния трансформатор;
-Премахване на електрическата реостатна спирачка като неефективна за тази конструкция;
-Усилване на рамите на талигите;
-Модификации по тяговите двигатели;
-Изменения в схемите за управление;
След модернизацията на локомотивите, същите веднага показват добри резултати в експлоатация, до минимум са сведени престоите в случаен ремонт. След модернизацията, локомотивите серия Е 41 обслужват тежки товарни влакове по 3-та линия между София - Карлово и след електрификацията до Карнобат и Синдел. Макар и модернизирани, локомотивите серия Е 41 продължават да имат проблеми с охлаждането на силовата апаратура, което довежда до тежки аварии, както и до няколко големи пожара. Въпреки това те работят стабилно в сравнение с периода преди модернизацията им. След доставката на по - новите локомотиви серия 42, а по - късно и серия 43, локомотивите серия 41(след смяната на серийното означение през 1966 г.) преминават изключително в товарното движение по 3 - та жп. линия и обслужват тежките вертушни влакове между Кремиковци и Бургас.
Интересен момент от експлоатационния живот на тези локомотиви е започнатата кампания по модернизация и възстановяване на катастрофирали или опожарени локомотиви от серията в Електролокомотивно депо - Подуяне. В периода 1982 - 1985 г. там са изградени следните локомотиви:
41 - 100 - На базата на опожарена машина от серията. По случай 100г. от рождението на Георги Димитров;
41 - 60 - Отново юбилеен локомотив, изграден на базата на рама от локомотив серия 41 и възли от локомотиви серия 43 и 43Р(сега серии 44/45). Този локомотив има принципно нов външен вид, а оборудването изцяло отговаря на това на серия 43. Единствените възли, използвани за възстановяването му от серия 41 са реверсорите и главната локомотивна рама.
-В същия период са изградени още няколко локомотива на базата на рами от серия 41, като всеки локомотив е уникален сам за себе си. На някои машини е монтиран експериментално бутонен контролер, като тези локомотиви не са имали шунтове. Такава машина е 41 - 36(по - късно 41 - 136), която е използвана до поредното и опожаряване като помощна по Брусарския жп. възел. От модернизираните машини в Брусарци е работила и 41 - 127 до бракуването и, след което е преустроена в Ел. депо - Подуяне като вагон - отоплител за ел. отопление на пътническите композиции на Централна гара - София. В този период продължават да работят локомотивите от базовата серия 41, модернизирани в завода - производител(зав. означение 41Ем), като последните работещи машини в депо Подуяне са 41 - 06 и 41 - 09. Машината 41 - 06 бива опожарена по невнимание от локомотивна бригада поради нерегламентиран превоз на леснозапалими течности(бензин), а машината 41 - 09 бива бракувана като в протокола е опомената причина "Изтекъл ресурс". Решено е машината 41 - 09 да блъде запазена за музейната колекция на БДЖ, но същата остава на произвола на съдбата в депо Подуяне, бива ограбена, а кошът, за който не се полагат никакви грижи за запазването му силно корозира. От модернизираните в депо Подуяне локомотиви остава да работи машината 41 - 60, като според ПЛС 405/87 тя получава номер 41 103.3. Машината е отделена за музейна, но през 1998 г бива изкарана да работи развозна Илиянци - Обединана, като на една от тези повески бива опожарена и бракувана. Стои на съхранение в депо Подуяне до 1999г., когато бива разкомплектована и нарязана. По този начин се унищожава един много интересен екземпляр от серията, за което от Дирекцията на БДЖ тогава нехаят. В същото време машината 41 - 09 продължава да гние на открито в депо Подуяне, като с всеки изминал ден се намалява шансът, тя да може да бъде възстановена за музеен експонат, макар и стационарен.
Към днешна дата шансовете за възстановяване на локомотив от серия 41 са малки. Един от вариантите е да се вземе и възстанови машината 41 127, която е вагон - отоплител на Централна гара или да се направи опит за възстановяване на 41 - 09, макар и с вътрешно оборудване от други серии локомотиви. Дали това ще стане и дали ще суъмеем да съхраним музейното богатство на железницата, времето ще покаже.

От Локфорум снимките и инфото. ;)
Прикачени файлове
41 15.jpg
41 134.jpg
41 129.jpg
41 128.jpg
41 1122.jpg
41 104.jpg
41 103.jpg
41 09.jpg
ВСЕКИ МОЖЕ ДА ОПИКАЕ СТЕНАТА...............БЪДИ МЪЖ И УСЕРИ ТАВАНА......
Аватар
ItheBeast
Занимаващ се с Трасета
 
Мнения: 537
Регистриран на: 29 Юни 2010, 10:53
Местоположение: София

Назад към Електрически локомотиви

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 2 госта