Първата серия електрически локомотиви в Българските железници, са доставени през 1962-1963 година, от заводите Шкода - Чехословакия, а официалното откриване на първото електрифицирано трасе София-Пловдив, се извършва на 27 април 1963. Проектите за електрифициране на участъци, датират години преди това, но въпреки всичко се налага сериозно обмисляне на стандартите и технологията на трасетата. След електрификацията на участъка София-Пловдив, се започва периодично изграждане на нови и реконструкция на стари трасета. Предимствата на електрическите локомотиви са много, а най-важните са свързани с високата мощност и теглителна сила, както простото устройство, съчетано с лесна техническа поддръжка. В българските железници присъстват локомотиви произведени предимно в Scoda-Plzen, оформящи сериите от 41-00 до 45-00, както и най-мощните шестосни локомотиви серия 46-00, произведени в ELECTROPUTERE Craiova.